Permalänk
Medlem

Tv till uterum

Tjena är på jakt efter en tv att sätta i vårt uterum storleken ska vara 55 tum helst och det kommer vara ganska ljust i uterummet därför undrar jag vad det är jag ska leta efter ?
Är det qled eller oled
Har ni något tips på en apparat som ni vet är bra mot solljus

Permalänk
Medlem

Har själv en oled, men skulle rekommendera en qled neo alla dagar i veckan för detta användningsområde. Framförallt deras oled neo med "HDR 2000", eftersom de har absolut mest ljusstyrka. Samsung QN95B är såklart bäst, men också dyrast.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också säga QLED över OLED om det är mycket ljus som kommer in.

Har båda typerna av TVs och när det är mycket dagsljus i rummet så tycker jag det är lättare att se på QLED TVn än OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Har själv en oled, men skulle rekommendera en qled neo alla dagar i veckan för detta användningsområde. Framförallt deras oled neo med "HDR 2000", eftersom de har absolut mest ljusstyrka. Samsung QN95B är såklart bäst, men också dyrast.

Skrivet av shogou:

Jag skulle nog också säga QLED över OLED om det är mycket ljus som kommer in.

Har båda typerna av TVs och när det är mycket dagsljus i rummet så tycker jag det är lättare att se på QLED TVn än OLED.

Så då är det qled man ska köra på har ni något förslag på en qled som inte kostar en förmögenhet haha 👍😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Så då är det qled man ska köra på har ni något förslag på en qled som inte kostar en förmögenhet haha 👍😅

Denna är bäst för kronan Neo Qled HDR 1500

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk

Är det typ en altan vi pratar om?

Tänk isf på att det kan bli ganska fuktigt där så inte säkert att tvn kommer gilla att sitta där ute.

Vet inte riktigt vad de brukar va för ip kapsling på tv men gissar på typ ip22 eller nått typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

Då var det här med att rekommendera "QLED" när "QLED" kan vara allt från riktigt ljusstarka (och dyrare) modeller till något som inte alls är särskilt ljusstarkt eller på något sätt extra bra i ljusa rum. Som då också kostar därefter.

Skrivet av Ca1P3:

Så då är det qled man ska köra på har ni något förslag på en qled som inte kostar en förmögenhet haha 👍😅

Ovanstående rekommendation på Samsung QN85 en lämplig modell så nära du kan komma att verkligen få en ljusstark TV utan att betala extra mycket.

Och är det fuktigt utrymme så har Samsung också en TV för det ändamålet, IP55-klassade The Terrace:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5519237

Permalänk
Medlem

Laxpudding är som sagt Bildexperten här på Sweclockers så han lär kunna besvara dina frågor till fullo. Du får oftast vad du betalar för upp till en viss gräns och The Terrace är den ultimata apparaten för ditt ändamål, men det kostar därefter.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Hej, har nu googlat i timmar efter en bra ljusstark TV att ha i poolhuset. Den får max vara 43" men gärna 40" och inte kosta mer än 5-7.000 då den finns i ett olåst utrymme. Det kan vara en ganska osmart TV då jag har en extern Androidpuck som fixar allt innehåll.
Har nån något tips att komma med här, eller måste man upp på 15.000kr nivån?

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pn2021:

Hej, har nu googlat i timmar efter en bra ljusstark TV att ha i poolhuset. Den får max vara 43" men gärna 40" och inte kosta mer än 5-7.000 då den finns i ett olåst utrymme. Det kan vara en ganska osmart TV då jag har en extern Androidpuck som fixar allt innehåll.
Har nån något tips att komma med här, eller måste man upp på 15.000kr nivån?

Villkoren är som följer för en ljusstark TV:

• 50–55 tum och större
• Bättre mellanklass och toppklass vilket sätter prisnivåerna högre
• Alla har smartsystem och ju mer avancerad TV, likt att tillverkaren bemödar sig med att ge den hög ljusstyrka, desto mer utförliga kretsar har de också.

Detta om du menar en TV som är ljusstarkare än normalgraden. Det kan ju fortfarande vara så att vilken 43:a som helst för 5-7.000 kronor faktisk är tillräckligt ljusstark för situationen. Men om du men med ljusstark tänker dig en TV som går bortom baslinjen i fråga om ljusstyrka bör du sikta på modeller med mini-LED för att verkligen få den där ljusstyrkan som är utöver.

En modell som är 43 tum och ska vara ljusstarkare än normen är Samsung QN90-modellerna. Samsungs The Frame i 43 tum är inte markant ljusstark men har ändå marginalerna mot enklare modeller samt ett matt reflexfilter som fungerar bättre för ljusa miljöer. Där har du ett hum om vad det kan kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En modell som är 43 tum och ska vara ljusstarkare än normen är Samsung QN90-modellerna. Samsungs The Frame i 43 tum är inte markant ljusstark men har ändå marginalerna mot enklare modeller samt ett matt reflexfilter som fungerar bättre för ljusa miljöer. Där har du ett hum om vad det kan kosta.

Tack för svar, har nu varit och kikat på en Samsung The Frame och tror deras antigloss-skärm och brightness kommer göra susen utomhus.
Ligger dock långt utanför budget, men tror jag kommer bli supernöjd om jag går för den.